Det mysiga sovrummet

Sömn är mycket viktigt. Att inreda ett rogivande rum, där det är enkelt att slappna av, kommer att ge stora vinster. Bättre nattsömn ger bättre humör, stärker immunförsvaret och gör det möjligt att prestera bättre både på arbetet och på fritiden. Så hur ska man då inreda sitt sovrum?

  • Låt inte rummet stressa upp dig. Minimera mängden prylar som du ser i sovrummet. Ha inte en massa planscher eller annat på väggarna, undvik att saker hamnar i högar på golvet, rensa ut och rensa bort. Det här kan naturligtvis vara lättare sagt än gjort, framför allt för den som bor litet. En lösning då är att köpa vita skåp, exempelvis köksskåp från Ikea, och montera på väggen. Stuva in prylarna i skåpen, så behöver du åtminstone inte se dem.
  • Gör sängen inbjudande. Se till att ha en skön säng. Räkna på hur många år du kommer att tillbringa i sängen, och fundera på hur mycket du är beredd att lägga på en skön säng med hänsyn till detta. ”Pimpa” sängen med sköna kuddar och täcken, och kosta gärna på dig sängkläder i linne till sommaren.
  • Tänk på nattduksbordet. Arrangera ett stilleben av saker som du tycker om på bordet bredvid sängen, kanske ett fotografi som du tycker om. Andra saker man kan ha på bordet är en bok eller ett glas vatten.
  • Lägg en skön matta på golvet, det kommer dina fötter att uppskatta oavsett tid på året.
  • Skapa behagliga dofter. Låt ett doftljus brinna i rummet ibland (men se till att inget kan ta eld), eller använd någon doftsprej för att få en behaglig doft i rummet. Andra alternativ är eteriska oljor eller rökelse.
  • Ställ in en skön fåtölj. Egentligen bör man inte läsa i sängen, eftersom det kan göra det svårare att somna. Så ställ in en fåtölj i sovrummet, och en bra läslampa också. Komplettera med en skön filt.
  • Sänk temperaturen några grader. För att kunna somna bra måste kroppen kunna sänka kroppstemperaturen en aning. Därför bör det inte vara för varmt i sovrummet. Om du kan, håll temperaturen under 20 grader. Sov med en extra filt, om det behövs.